Konklusjonen i videoen er at det er de myke trafikkantene som har ansvaret for å ikke befinne seg i lastebilenes blindsoner.
Men er ikke dét fullstendig på hodet? Er det ikke trafikkanten selv som har ansvaret for å sjekke sine egne blindsoner? Det var da i hvert fall det jeg lærte da jeg selv tok billappen. Vi skulle ikke bare bruke speilet før feltskifte, men også vri hodet for å sjekke bilens blindsone. Først da hadde vi lov å skifte felt. Det å sjekke blindsonene var vårt ansvar som bilfører.
Etter at NLF lanserte sin ansvarsfraskivelsesvideo har jeg i flere debatter foreslått å installere blindsonekamera slik at sjåførene selv kan sjekke lastebilens blindsoner før igangsetting forover/bakover eller retningsendringer. På mange personbiler finnes det jo ryggekamera, så teknologien finnes, det er bare å ta den i bruk. Motargumentene jeg har blitt møtt med har stort sett vært klaging over at da blir det for mye å sjekke for de stakkars lastebilsjåførene. Hallo?
Men i dag oppdaget jeg en enkel liten video på Youtube der et transportbyrå (Nils Heggem AS) har tatt til fornuften og montert et blindsonekamera. Straks det høyre blinklyset settes på, så byttes bildet i bilens kjørekomputer/gps ut med utsynet fra kameraet:
Bravo! Noen har endelig skjønt det og tatt ansvar. :-)
Håper mange kommer etter! Er helt enig med deg i hvor ansvaret ligger! (Men synes jo og at en del syklister med fordel kan ta litt mer hensyn i mange sammenhenger).
SvarSlettLeser tydelig at hr Lode har svært liten innsikt i hvordan det er på innsiden av et førerhus..
SvarSlettNLF videoen var ment som en opplysningsvideo, ser du har tolket det som noe annet.
Uansett hvordan du vrir og vender på dette, oppholder du deg i blindsonen, så har du oppfylt ett av tre kriterier i "ulykkestriangelet". Dette er tydeligvis helt fremmed for deg, men alle får ta ansvar for sitt eget liv og egen helse, det er faktisk så enkelt (og muligens kynisk)
Dette du skriver ang. Nils Heggem AS er vel bare halve sannheten, alle transportører som kjører for Statoil Norge skal ha installert både blindsonekamera høyre side, samt ryggekamera. Greit å gjøre litt research før du kommer med en artikkel på "SE & HØR" nivå..
At lastebilsjåføren ikke har mulighet for å kontrollere blindsonen, er jo egentlig siste barriere før en ulykke, men det har som regel skjedd ting i forkant av dette, nettopp p.g.a. uvitende bilister, syklister o.s.v.
Istedet for å rakke ned på NLF videoen, kan du bruke energien din på noe annet, prøv f.eks å få tullingene i personbil til å holde seg på rett side av gul-stripa. Møteulykker der personbil kommer over i motsatt kjørefelt krever langt flere liv sammenlignet med blinsonesaken som du tydeligvis har hengt deg opp i.. God bedring.
Takk for et velfundert innlegg hr. tankbilsjåfør!
SvarSlettDu har rett i at jeg ikke ante at alle som kjører for Statoil skal ha blindsonekamera og ryggekamera, og at det derfor er Statoil som bør ha æren for disse framifrå innretningene i norske lastebiler.
Så til NLFs "ansvarsfraskrivelsesvideo":
Hadde alle trafikkanter vært godt voksne og erfarne, så kunne man nok be de andre trafikkantene å unngå å befinne seg i lastebilenes blindsoner, og i såfall hadde NLF-videoen vært grei.
Men når man vet at en stor del av de myke trafikkantene er barn, ungdommer og eldre uten formell trafikkopplæring, så er det vanskelig å tolke videoen som noe annet enn en ansvarsfraskrivelse. Spesielt fordi trafikkreglene er soleklare i hvem som har ansvaret og vikeplikten i flere av de viste eksemplene.
Hadde man i videoen sagt at "vi har nå pålagt våre medlemmer å montere blindsonekamera og ryggekamera, for lastebilenes blindsoner er selvsagt vårt ansvar, men inntil dette er montert ber vi om at andre trafikkanter oppfører seg slik som i videoen", så hadde NLF kunnet redde ansiktet slik jeg ser det, men slik videoen er nå så er det vanskelig å tolke den som noe annet enn at "blindsonene våre er ikke vårt ansvar, de er ditt ansvar" og at "vi kjører på det vi støter på, pass dere". Altså en regelrett ansvarsfraskrivelse.
Derfor er det svært gledelig at Statoil har tatt det ansvaret som NLF ikke har tatt, og innført blindsonekamerapåbud for deres transportører. La oss håpe at flere av transportoppdragkundene følger Statoils eksempel, slik at våre barn, ungdom og eldre kan ferdes trygt i trafikken uten å risikere å bli nedkjørt av "blinde" sjåfører.